20 May 2011

pensel dan pemadam

Kisah Pensel & Pemadam. Semoga kisah pendek ini mampu memberi kita 1001 pengajaran dan teladan. Dengan perkongsian kisah ini diharap dapat juga dikongsi bersama dengan rakan-rakan anda yang lain. Bacalah dengan penuh penghayatan agar segala intipati kisah ini dapat menyerap ke dalam hati sanubari anda. Bertuahlah kepada anda yang masih mempunyai “dia” atau “mereka”.



PENCIL
Saya mohon maaf


ERASER
Untuk apa? Kamu tidak buat salah apa-apa.


PENCIL
Saya mohon maaf kerana kamu kesakitan disebabkan oleh saya. Setiap kali saya melakukan kesalahan, kamu selalu ada untuk memadamkannya. Tapi setiap kali kamu menghilangkan kesalahan saya, maka kamu kehilangan sebahagian daripada diri kamu sendiri. Kamu menjadi semakin kecil dan semakin kecil setiap masa.

ERASER
Betul tu. Tapi saya tidak kisah. Kamu lihat, saya memang dicipta untuk melakukan hal ini. Saya dibuat untuk membantu kamu ketika kamu melakukan sesuatu yang salah. Walaupun satu hari, saya tahu saya akan pergi dan kamu akan menggantikan saya dengan yang baru, saya sebenarnya gembira dengan kerja saya. Jadi tolonglah, berhenti bimbang. Saya tidak suka melihat kamu sedih.


PENGAJARAN:
Ibu Bapa adalah seperti pemadam sedangkan anak-anak mereka adalah pensil. Mereka selalu ada untuk anak-anak mereka, membersihkan kesalahan mereka. Kadang-kadang dalam pada itu, mereka terluka, dan menjadi lebih kecil / lebih tua, dan akhirnya berlalu pergi. Walaupun anak-anak mereka akhirnya akan bertemu dengan seseorang yang baru (pasangan), tetapi ibu bapa tetap gembira dengan apa yang mereka lakukan untuk anak-anak mereka, dan akan sentiasa benci melihat anak-anak kesayangan mereka merasa bimbang, atau sedih … Namun ibu bapa kita semakin kecil dan lebih kecil setiap hari … Suatu hari, semua yang kita akan tinggalkan nanti akan menjadi parutan pemadam dan kenangan dari apa yang kita biasa ada.)


.” (Quran-17:23)
(“Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “Ha” dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.” 



Terima Kasih Sudi Follow Dan Komen Sekadar Satu Coretan

8 comments:

  1. assalam ainoraini..
    terima kasih sudi kongsikan kisah yang menarik ini..

    ReplyDelete
  2. Assalammualaikum kak Ain...apa khabar? terima kasih sharing n3 yg menarik ni kak...happy weekend..:)

    ReplyDelete
  3. Ain...sayu pulak hati membaca kesah ni...

    Tapi pemadam akak dah takde... dan tak mungkin berganti baru...huhuhu...

    Thanks for sharing...

    ReplyDelete
  4. Assalam...
    N3 yang menarik. terima kasih berkongsi sesuatu yang istimewa...sharing is caring...

    ReplyDelete
  5. itulh putaran hidup dan semua akan melaluinya....

    ReplyDelete
  6. "satu kisah yang menarik...pensel dan pemadam sentiasa memerlukan satu sama lain..."

    ReplyDelete
  7. huwaaa..sedey :(

    teringat kat mak n abah

    ReplyDelete
  8. kak sayu pulak sy baca citer ni.. cam tersentuh je.. tetiba sedih...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
©Copyright2013 | ALL Right Reserved toAin Noraini