27 April 2011

ambik sebijik...dah kene tegur...

Sambungan pasal citer semalam "sudahkah berdoa..."
Alahaiii... maknye ni dah kene sebijik teguran dgn anak2 kat rumah tu... pukul 8 lebih biasa la mase untuk rakyat jelata bukak buku buat ape yg patutkann...sambil teman tu maknye ni pun baring-baringan la kat sopa so gud tu... mlm tadi tak tau letih sangat2 penat sangat la konon2nye tu...dah la hujan masa balik keja sampai la kemalam tak berhenti lagi...

Tiba2 azan isya’ bergema kat surau berdekatan...maknye ni dgn bersantai baring baringan dah mcm mak dugong la gayanye...hehehe sebenarnye tak la hari2 mcm ni...hanim pun bersuara kat maknye ni...

Hai...ma...tak dengar kee.. azan tuu...

Dengarrr...baring sekejap jerr...hari ini penat la…letih la…

Hanim tak tau …nanti kalau mati nnt jenazah berat …sape la nak angkat mama nanti ye...

Oh iye ke...lupa la pulak...sekarang jugak bangun ye...

Yasmen pun menyampuk...meniyakan lagi...kite kene sahut seruan azan tu ma...jgn cakap2 time azan...nnt lidah keras ustazah citer kat sekolah...lagi la maknye takut kecut perut lagi...

Bile dah habis azan tu...hanim pun bace la doa selepas azan tu kuat2 katenya kalau maknye ni tak pandai nak baca doa tu...ikut la sekali ape yg dia bace ni.... anak2 sekarang prihatin sungguh...mane yg salah dan terlupa ditegurnye...

Senyum aku sorang2 semalam baru jer ingat mengingati...sekejap dah lupakan...


Terima Kasih Sudi Follow Dan Komen Sekadar Satu Coretan

41 comments:

  1. hihihi sama la kita kak..kadang2 anak2 yang tolong ingatkan..

    alhamdulillah semoga keluarga kakAin aman sejahtera selalu hendakNYA..amin..

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah ada anak yang solehah...semoga terus meresap ke jiwa mrk hingga hujung nyawa setiap ajaran islam tu yer...

    ReplyDelete
  3. hehe...alhamdulillah, bagus anak2 akak...

    Ingat mengingat, amalan mulia..:)

    ReplyDelete
  4. Norhafiza:
    terima kasih atas doa No itu...terharu kak ain tu...

    biasa la manusia kadang2 mudah terlupakan...

    ReplyDelete
  5. maya mayana:
    insya allah harap berterusan sehingga akhir hayat...segala ilmu yg diajarkan itu...

    ReplyDelete
  6. yus:
    biasa la yus maknye ni kadang2 memanjang lupe jer...

    nasib baik ade anak2 nak tegurkan...budak2 ikhlas...

    ReplyDelete
  7. dpt anak2 mcm tu dah lega dah parents alhamdulillah... ;)

    itulah kdg2 sy pun tkena gak ngan anak2 hihiii

    ReplyDelete
  8. heheheheh...dah kena balik ye...tak pa kdg2 kita selalu mcm tu...dgn ank2 ni tak upaya...

    ReplyDelete
  9. Hehehe... alhamdulillah... kalau anak2 selalu buat apa yang dia belajar di sekolah... nanti jadi sebati dlm diri... orang kata jadi amalan...

    ReplyDelete
  10. tu tandanya anak2 yg pintar..
    trkdg kita yg terleka...

    ReplyDelete
  11. Tidak salah menegur demi kasih seorg anak kepada ibunya. Cantik teguran itu dan bermanafaat buat semua....Anak yg cerdik dan baik....

    ReplyDelete
  12. kena selalu ingat mengigatkan..baru la ada rasa tanggungjawab sesama manusia...

    ReplyDelete
  13. SSL:
    kire bagus la tu kan..anak2 boleh tolong tegur2 kat maknye ni...kadang2 terleka...

    same la kite ye...pernah kene tegur dgn anak2 ye...

    ReplyDelete
  14. ladyzull:
    tu la pasal..semalam beriye2 ingat mengingati...tibe2 jd pelupa la pulakkk..

    aduhhh...maluu dennn...

    ReplyDelete
  15. waa..bagusnyer anak akak...

    ReplyDelete
  16. anie:
    alhamdulilah kak anie..bermakna dia ingat ape yg cikgu dia ajar kat sekolah tu...

    cume maknye kadang2 ade terlupa sikit...

    ReplyDelete
  17. NzA:
    saling ingat mengingati...anak2 lagi prihatin benda2 mcm ni...

    ReplyDelete
  18. alah.. malunya.. hehehe... sendiri yang kena...

    kak aini sy nak kenalkan kak aini pada seorang blogger yang macam kak aini gak.. melurjelita.com.. boleh kongsi sesama...

    ReplyDelete
  19. kakzakie:
    mmg cantik teguran dia tu kakZakie...takut saye bile dia kate sapa nak angkat maknye ni nnt kalau dah berat sgt...

    weiii..byk ngeri ooo...

    bapaknye senyum simpul jer dgr anaknye ckp mcm tu...

    ReplyDelete
  20. C.M.A @ CikMoonAdnan:
    mcm tu la...cerita kalau dah berkeluarga dan anak2 ramai... mcm2 ragam ade...

    ReplyDelete
  21. PCL:
    saling tegur menegurkan PCL..ape salahnye..tak semesti kite jer yg betulkann...

    ReplyDelete
  22. ~nsr~:
    mmg kene sebijik ler...tepat kat batang hidung sendiri...hehehe..

    sape tu ye...malu la pulak...nnt kak ain gi melawat kat sane ye...risik2 kabaa...

    ReplyDelete
  23. alhamdulillah...anak yang soleh....sentiasa ingat mengingatkan..

    ReplyDelete
  24. sib baik ank tlg igtkan, maknya pula yg tersipu2 malu ...hehe betul tak kak ain

    ReplyDelete
  25. Anak2 dah besar blh la saling ingat mengingati...bagus la gitu k.ain

    Xsabar nk tgu anak2 sy besar & cerdik mcm tu..blh buat geng gitu..hehe

    ReplyDelete
  26. ahahahaa...
    besttt!
    pandai adik beradik tu bermonolog untuk mensaikokan mak dia ye...ihikss

    kalau kami kat umah ni asekkk la kena tegur suh baca doa makan kuat2...hadoiii...siap ngan erti/maksudnya plak tu ...

    ReplyDelete
  27. Alhamdulillah..bagus ada anak camtu kak, saling ingat mengingati, kadang2 bdn dah terlampau letih, baring xsedar azan kan kak..

    ReplyDelete
  28. ain... bagusnya anak2 mu
    subhanallah...
    dahulu kita yang ajar mereka.. skrang mereka mengingatkan kita..
    sejuk perut kamu...

    ReplyDelete
  29. alhamdulillah..
    sejuk perut kak ain mengandungkan diorang..harmoni je keluarga bila kita saling tegur menegur kan..
    tabik spring kat kak ain..

    erkk..camne gaya mak dugong ek..hehe..ampun patik..hehe

    ReplyDelete
  30. zaidah:
    same2 la tegur menegur...kadang2 anak tu punye teguran lagi betulkan...

    ReplyDelete
  31. syariza:
    pandai pun..mmg malu pun..dia plk tolong ingatkan...

    tapi tak pe maknye selalu pun terlupa...

    ReplyDelete
  32. hajar:
    tunggu jer la..tak lame lg besar la dia org tu hajar...kite pulak yg tak larat...

    ReplyDelete
  33. kak ain...lama tak kunjung sini,Alhamdulillah akak didik anak2 akak dgn baik..saya pon nak belajar didik anak2 camtu..

    ReplyDelete
  34. =sz=
    mmg dia saikokan maknye cukup2...ade ke kalau mati sape nak angkat maknye ni...begitu ngeri maknye ni...

    tak pe suzi..nnt pandai la dia tu nnt..pelan2 ye...

    kat sekolah pun cikgu ajar...cume kadang2 dgn kite dia nak bermanja2 jer nk kite bace doa tu same2 dgnnye..

    ReplyDelete
  35. qema;
    betul tu qema...kalu dah letih letak jer kepala ni kat mane2 terus jer hanyut...

    ReplyDelete
  36. ayu:
    mintak biar la berkekalan hingga besarkan ayu...

    ReplyDelete
  37. nurkass:
    sape lagi nak tegur kass.. kalau buakan anak2 kat umaah tu...time azan pulak...maknye keras jer tak gerak2...

    beta murka..kalau sesapa tengok mak dugong ni bersantai2...

    oh tidak same sekali dibenarkan tengok..malu weiii....

    ReplyDelete
  38. mama tims:
    dia org ni byk belajar kat sekolah tims...
    maknye ni sesakali jer tegurkan kalau ade yg tak betul tu...

    bile maknye buat silap...ambikkkk...dibaginye cukup2 biar maknye insaf sikit...

    ReplyDelete
  39. salam..seronoknya ada anak2 bijak gitu,,

    ReplyDelete
  40. suri solehah:
    kemana suri solehah menghilangkan diri...lame tak ade khabar berita...takkan merajuk kott...

    ape2 pun selamat kembali meriahkan kembali dunia alam maya ni...

    ReplyDelete
  41. alhamdulillah saling ingat mengingati..:)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
©Copyright2013 | ALL Right Reserved toAin Noraini