13 April 2011

Pernah Tengok Makhluk-Makhluk ni...


Disebabkan ukurannya yang teramat kecil dan susah untuk dilihat dengan mata kasar, secara tak sedar kita telah tersedut makhluk2 ini melalui udara dan debu, bahkan turut ditelan bersama makanan dan minuman yang ada.   


Kalau saja kita dapat melihat wajah, rupa dan bentuk makhluk-makhluk ini, pastinya kita tak sanggup untuk menelan mereka. Saya beritahu anda, wajah mereka sangat menggerunkan!


****************************************************


Ini merupakan gambar dari bakteria/kutu debu yang biasa hidup di sofa dan tilam tempat tidur kita. 


Ini merupakan imej bakteria yang biasa hidup di bulu kucing dan anjing peliharaan. Ini adalah hasil karya pemenang pertandingan fotografi sains, iaitu Steve Gschmeissner, 61 tahun, yang mengabadikan mahluk-mahluk mengerikan ini dengan kamera yang dilengkapi dengan Microscope zoom yang mampu memperbesar ukuran sehingga beratus-ratus kali.


Ini pula adalah imej bakteria yang biasa hidup di roti yang tidak dibungkus dengan kemas. Bayangkan saja, dalam sekeping roti Gardenia atau roti Hi-5 yang anda makan, terdapat beratus malah beribu-ribu bakteria ini. Justeru, pastikan anda membungkus roti anda dengan kemas.


Imej di atas adalah imej larva lalat hijau yang diperbesar sehingga 100 kali ( 100x zoom). Nampak macam makhluk asing yang sangat tak kiut kan?


Gambar ini pula hanyalah gambar lalat hitam yang selalu berterbangan dalam rumah anda. Bengiskan wajah dia ni






Terima Kasih Sudi Follow Dan Komen Sekadar Satu Coretan

40 comments:

  1. Aduhai... kebetulan kakcik tengah makan ni )beli pagi tadi - baru nak makan!):)

    ReplyDelete
  2. Eii yek..geli geleman tengok depa nih tapi tk dinafikan depa ada di sekeliling kita...kak pernah dgr pasal wall makeover?

    ReplyDelete
  3. kakcik:
    sori kakcik...tak tau tgh makan...

    ini pun salah satu bahan penambah perasa jugak hehehe....

    ReplyDelete
  4. mayana:
    mase kak ain tengok td pun geli jugakkk...

    terus jer buat N3 kat sini...


    pasal wall makeover...itu mau kasi cantik itu rumahkannn...

    rumah kak ain ade gak tepek wall peper tu..main hentam jer..

    ReplyDelete
  5. bila tngk makhluk ni rasa nk termuntah pun ada kan...heeee...memang menjijikan....bopa byk dah kita tersedut...ni ye...

    ReplyDelete
  6. meremang bulu roma sy tgk pic2 tu...geli weh!!!

    ReplyDelete
  7. kalau besar ni konfom lari jejauh je kalau jumpa haha muka bengis.

    ReplyDelete
  8. eiiiiiiiiiiiiii..mmg tak gamaknak telan kalau blh bayangkan bakteria yang cam gini...:(

    ReplyDelete
  9. Kakak membayangkan kalau mata kita nampak memang bungkuslah kedai makanan / warung tepi jalan. Habuk mesti ada kan. Heeee...... menakutkan.

    ReplyDelete
  10. huuuu...sungguh menggerunkan...

    ReplyDelete
  11. kak sal peminat roti..tak sanggup tengok bekteria yg seperti itu..saolah2 dah berdozen2 dlm pertu..nauzubillah..

    ReplyDelete
  12. ni bukan takat geli jahhhh
    kalo nampak ngan mata kasar
    mau jerit pekik ngalah kan hapa lagi dahhhhhhh!~

    ReplyDelete
  13. ladyzull:
    hahaha..same la mcm kite...kalau nnpk sure tak mau mkn tu...

    kurus la mcm nikann..

    ReplyDelete
  14. hajar:
    mmg gelikan...nasib baik kite tak nnpk...

    makan jer la...sedap punya pasal...

    ReplyDelete
  15. azie:
    gelikan...tak nnpk tak per...

    ReplyDelete
  16. qema:
    conpem kak ain yg lari dulu...qema yg last...sebab kak ain juara lari 100m kat sekolah dulu2..hehehe

    ReplyDelete
  17. ati:
    ngeriiii...mmg pun...
    dah byk masuk dalam perut ku ini...

    alhamdulillah masih sihat kite lg ati...

    ReplyDelete
  18. eii...jangan kan tak cute...gerun pulak saya tengok..walaupun sekecik-kecik benda tapi menakutkanlah..yela bila bayangkan kita terdedah dengan bakteria dan kutu ni dlm kehidupan sehari-hari...

    ReplyDelete
  19. omak aii..berapa bulan tak doby cadar tu/ sarung bantal tu dan sbgnya..huhu menakutkan la..cm dinasor pon ade gak grrr!

    ReplyDelete
  20. Ya Allah ainn, memang gerunlah tgk muka mereka semua ni...

    Tp tulah sbb kita tak nampak dgn mata kasar, kadang kita tak begitu kisah kan. Memang kena sentiasa jaga kebersihan dalam rumah dan makanan yg kita makan..

    ReplyDelete
  21. sekali tgk cam raksaksa kan ain, kecil je tapi jahat ya ampuuun, gerun nengok

    ReplyDelete
  22. "kalaulah kita dpt engok dgn mata kasar...ntahlah...nak makan takut,nak tidur takut...semuanya takut...eeee gerun.."

    ReplyDelete
  23. azzey:
    kuasa tuhankan...tak mau dia tunjukan kat kite..takut kite kelaparan la pulak nnt..

    pas tu.. takut nak tido la pulak..

    ReplyDelete
  24. kakzakie:
    kalau kat rumah tu..
    setakat roti kalau jatuh kat atas meje ke selamba jer kite akan..hembus2 jerkan...entah2 beranak pinak benda tu ade kat makanan kan...

    tu sebab dia tak kasi kite tengok takut tak lalu nk makan nnt..

    ReplyDelete
  25. cik moon:
    terima kasih sudi singgah kt sini...


    salam kenal ye...

    ReplyDelete
  26. sal:
    hehehe same la kite peminat tegar mkn roti ni...

    inya allah tak de ape2 la kak sal...elok jer kite ni ha...

    ape yg penting kene bace doa mkn dulu...baru la bertempiaran dia larikannn

    ReplyDelete
  27. miloiais:
    jgn citer la miloais klu nnpk dgn mate kasar...mesti lari punye...

    nnpk lipas lari2 kt umah pun dah geli nikan nak masuk dlm mulut...

    tak makan kite nnt...

    ReplyDelete
  28. ya allah kak ain..
    baru pas makan roti..plastik dia terbuka skit tadi..adehhh..tak sangka mcm tu rupenya bakteria tu..

    ReplyDelete
  29. geli pula tgk rupa2 makhluk yg x napak ni, sib baik la depa ni halus kena pakai tropong dulu

    ReplyDelete
  30. assalam ainnoraini..
    ngeri akak tengok gambar2 ni..betul la kata ain..nasib baik kita tak boleh nampak

    ReplyDelete
  31. eeeeeeeee..sungguh mengelikan..rupanya depa ni jadi best friend kita la slama nie.....hu.hu.hu..

    ReplyDelete
  32. seriusly x pnh tgk..kuasa Nya..slm kunjungn kt sini

    ReplyDelete
  33. as-salam

    anda da ditag.
    sile terjah ke Gugu Gaga 1st GA

    tqvm yaw.. :)

    ReplyDelete
  34. pergh semua dah macam raksasa je..
    bila tgk mcm tu bru kita rasa geli,
    pasni kena lebih lg jga kebersihan..

    ReplyDelete
  35. salammm singgah dari blog bangku kosong! selamat kenal-kenal :-))

    http://ijazambry.blogspot.com

    ReplyDelete
  36. alamak kak ain takut lak negok makhluk2 nih

    ReplyDelete
  37. Mmg gerun..huhuu..
    Kalau tau ada dalam makanan mmg takut nak mkn, tp sebab xnmpk, so belasah jela :)

    ReplyDelete
  38. huhuhuhu neri betul la kakAin..sedar tak sedar itulah peminat misteri kita huhuhu..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
©Copyright2013 | ALL Right Reserved toAin Noraini