14 October 2010

kisah benar....

petang isnin  lepas ade menonton astro ria..siaran ulangan cerita tajuknye tanah kubur…kalau tak silap ler...cerita menarik dan boleh dijadikan iktibar kat kite semua byk mesej dan pengajaran yg di sampaikan... tauladan pada org2  suka menderma tp ada niat tak baik disebalik tu suka menunjuk2 & pakai wang haram........

Pas tu ade anak tapi bile bapak meninggal anak tak tahu nak baca surah yassin nak berdoa pun tak tau..mintak2 jauh pada kite semua terjadi mcm tu kanbile time nak tanam pulak ade masaalah kubur sempit lah..lepas tu keluar air lah pulak kat dlm kubur tu ....masyaallah

Sambil menonton citer tu saye pun  teringat kisah ini adalah benar2 berlaku  setahun yg lepas, ape yg berlaku adalah serupe mcm citer tersebut...ini kisah benar bukan nak citer keburukan hamba allah ni  tapi untuk dijadikan iktibar utk kite yg masih hidup ni…hamba allah ni mmg sukar nak menemui ajalnye…penyakitnye pun tak dpt dikesan oleh dokter sehingga die menghebuskan nafas yg terakhir sehingga lah  nak masukkan jasadnye keliang lahad…semuanye sukar....

Ruang kuburnye sempit dan air keluar  dicelah2 tanah tu…tak boleh nak masukkan jasadnye  tu…sehingga ambil bekas ,timba air kat dlm kubur tersebut tapi air tu tak mau jugak surut akhirnya..imam kat situ melaungkan azan dan berdoa agar dipermudahkan  maka dgn kuasa allah yg maha besar dan maha pengasih…air tu berhenti…lalu disemadikan hamba allah tersebut….sekali lagi diuji bila mahu timbuskan tanah kedalam kubur terdengar bunyi kayu patah dah tanah yg ditimbus tak mencukupi…ya allah semoga ampunkan lah dosa2 hamba mu itu…

Adakah tu balasan yang telah kita buat selama hidup kat dunia ni…hanya allah yg maha mengetahuinye.....minta jauhkan pada kite semua, selagi kite bernyawa berbuat baiklah sesama insan dan jauh buat perkara2 yg dimurkai oleh allah...semoga kite semua selamat didunia & akhirat...aminnn....



Terima Kasih Sudi Follow Dan Komen Sekadar Satu Coretan

16 comments:

  1. Ya Allah ampunilah dosa kami, dosa keluarga kami dan dosa kedua ibu-bapa kami. Jauhkanlah kami dari perkara2 yang mungkar..... ya Allah...

    Amin

    ReplyDelete
  2. Allahuakbar..semoga dpt pengajaran dari kisah benar spt ini...jauhilah sifat riya'.

    ReplyDelete
  3. Salam...

    Hendaknya kita semua bersedia dengan amalan soleh, dekatkan diri dengan~Nya

    ReplyDelete
  4. azmiroy:
    mudah2an allah ampunkan dosa kite semua...amin...

    ReplyDelete
  5. PCL:
    mmg menjadi satu penjaran buat kite semua yg masih hidup ni...ape yg saye citer mmg benar2 terjadi...

    ReplyDelete
  6. Abd.Razak:
    jauhkan kite dari perkara2 tersebut...hanya amalan yg diberkati allah sahaja akan dibawa kesana nanti...

    ReplyDelete
  7. salam..

    cerita ini sarat dgn pengajaran berguna kepada kita semua....

    ReplyDelete
  8. salam ainnoraini..akak tak tengok pun cerita ni..bila baca apa yang ain tulis disini..betul2 memberi peringatan..kalau kita tahu apa yang dilakukannya..sehingga jadi begitu..boleh juga ambil iktibarkan..

    ReplyDelete
  9. Sekamar Rindu:
    sesuai untuk semua yg hidup didunia ini..jgn lah bersifat tamak...sombong dan riak...

    ReplyDelete
  10. kak erna:
    w'salam kak erna...cerita ain nengok tu penuh dgn keinsafan...utk pengetahuan kak erna ape yg ain citer tu adalah benar...setiap benda yg kite buat kat dunia akan dibalas...cume cepat dan lambat jer kite terima balasannye...
    ya allah ampunkan dosa2 kami...amin...

    ReplyDelete
  11. salam ain..
    akak pernah melihat sendiri jika hidup kita ni tidak pernah solat, mengaji... memang payah sungguh nyawa hendak ditarik dari kita... Allahuakbar... sehingga hari ini akak terdengar jeritan itu....
    Semuga Allah mengambil kita dengan cara perginya orang-orang yang beriman... dipermudahkan. Insya'Allah... Amin.

    ReplyDelete
  12. ibu n abah:
    betul tu kak...ade jugak manusia ni berpura2 alim...tapi perangai hanya allah yg tahu..bile dah nyawa sampai mase diambil semula mase tu nak menyesal pun tak berguna...

    bertaubat la sebelum terlambat....

    ReplyDelete
  13. muga kita bukan seperti dia...

    ReplyDelete
  14. IM:
    ya IM,mudah-mudahan tak terjadi pd kite...semoga kite dipermudahkan segala urusan didunia & akhirat hendaknye...

    ReplyDelete
  15. elok dijadikan teladan dan pengajaran...semoga Allah mengampuni dosa2 kita yg selalu leka dan alpa...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
©Copyright2013 | ALL Right Reserved toAin Noraini