03 December 2013

jom kedapur...


assalamualaikum...

malam tadi punya cerita...mood terlebih rajinkannn...lepas makan malam...teringat resepi yang lama ada tapi buat pekasam jer...bila tengok bahan-bahan ada maka mood rajin pun jadi bertingkek-tingkek la kannn...sebab rakyat jelata ada kat rumahkan...buat apa saja mesti habis punya...jummm tengok akak buat apaaa....


tadaaa...nak buat aiskrim oreo tuuu...senang bangatkan..bahan pun tak banyak mana nak buat aiskrim ...cuba la tengok bahan-bahannya tu...semua ada kat rumah jer...

akak guna ni jerr..malas nak guna mixer, boleh jer kasi putar sampai sebati dan dan bila dah nnpk gebus berkrim lebih kurang dalam 15 minit macam tu....bila dah gebus keluarkan...kalau guna mixer nak kena basuh dulu...nak kena simpan semula...banyak koje kann...akak ambik yang ringkas dan mudah je...

letakkan dalam bekas...biskut oreo tu..yang dah dihancur-hancurkan masukkan kat dalam bekas tu...dah siappp..dah jadi...masukkan kat dalam peti ais bahagian atas sejuk beku tu...dan hasilnya tunggu la balik petang ni nanti yee...tu pun kalau ada lagi la kannn...sebab aiskrim memang kesukaan rakyat jelata...itu saja yang nak diceritakan...bila kita buat sesuatu memang boleh buat terapi mindakannn...maklum sejak dua menjak ni jiwa tak berapa nak bagus sedikit kacau...chewahhh macam-macam la pulak...ada-ada jer...

ok laa..sedang cari resepi-resepi yang lain-lain pulak nii...tapi yang mudah-mudah jer la kann...kalau boleh apa yang ada kat rumah jer...






Terima Kasih Sudi Follow Dan Komen Sekadar Satu Coretan

15 comments:

  1. Wow... Mcm2 bley buat kan dgn Oreo ni... Serba-serbi 'kegunaan' dia...

    ReplyDelete
  2. Aina last buat ais cuti sekolah tahun lepas...

    ReplyDelete
  3. bebudak mesti suka cam ni kan..nak cuba jugak lah nanti..

    ReplyDelete
  4. mula buat aiskerim sendiri...best sangat sebab jadi ....
    ada oreo sedapnya...

    ReplyDelete
  5. Kakain, hujan2 ni makan eskem? Hehehehe!

    ReplyDelete
  6. hohohoooo kita sama spesis kak..nak paling mudah dan cepat blender jer..tapi zee asingkan ngan blender bawang..kang tak pepasal eskrim perisa bawang..hehehe

    ReplyDelete
  7. adehaiii.. ape bahan2 dia kak~
    nampak tapi x tau ape kebendenye.. hehehe

    ReplyDelete
  8. Aiskrim oreo tu....haruslah cepat licin! hahaha

    ReplyDelete
  9. Sedapnya...dah lama x buat aiskrim sendiri hihihi

    ReplyDelete
  10. Eh...senangnya nampak akak putar dalam blender tu. Share resipi kak. Saya teringin plak nak buat.

    ReplyDelete
  11. Wah best tu.. sedap & menjimatkan.. makan pun puas.. :)

    ReplyDelete
  12. sedapnya ain tapi sejukkkkkk.......

    ReplyDelete
  13. wahhhh...boleh cuba nihh...tak pun kakakain bg laa sikit kat kami...kikiki

    ReplyDelete
  14. rajin betul lah !

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
©Copyright2013 | ALL Right Reserved toAin Noraini