13 November 2010

menderma....

sila derma kak....seiklas hati....nak bantu anak yatim....seiklas hati...
nak bg ke tidak...utk anak yatim...simpati pulak aku...teringat anak kat rmh...

jalan lagi kat depan sikit ade lagi....cik derma cik....untuk bina masjid...
nak bagi ke tidak lagi ni...ni nak bina masjid....saham untuk akhirat ni...

jalan lagi...ade lagi....org minta derma...kali untuk bina sekolah tahfiz pulak...
nak bg ke tdk ni....nak bina sekolah ni....byk pahala kalau derma seiklas hati...

mase nk  isi minyak kereta pun ade lagi...jual buku sambil menderma...
nak beli ke tidak ni...tapi kat rmh dah ade buku mcm tu...beli mcm ni jugak...

ade jugak kat kedai makan....kanak2 dtg minta derma...katenye dia org susah...
nak bg ke tidak ni...kesihan la pulak nengok keadaannye...kesian...kesian....


pernah tak terjadi  mcm ni....mesti pernahkannn....


Terima Kasih Sudi Follow Dan Komen Sekadar Satu Coretan

16 comments:

  1. em..

    bukan tamo derma..ianya dah macam trend dan perniagaan..

    bila bagi satu kumpulan..akan datang lagi satu group...penuh...lagilah budak2 kecil...dengan tangan yang pegang tong dengan baju selekeh..

    last2,..malas nak derma....

    ReplyDelete
  2. mmg sedih tgk budak2 minta sedekah..
    tp bila pk mungkin ada sindiket di sebaliknya, mesti batalkan niat bersedekah..

    ReplyDelete
  3. salam ainnoraini..bukan stakat pernah lagi..tapi selalu..
    tak bagi kesian..tak beli kesian..
    ,macam tu lah kita kan..masih lagi ada rasa kasihan tu..

    ReplyDelete
  4. siti ruhayu:
    tu yg jadi serba salahkan...bukannye tak mau derma.

    ReplyDelete
  5. hamizah:
    selalunye dia org ni ade sindiket,kesiankan dipergunakan mcm tu...

    belum lagi yg kudung kaki & tangan minta derma...kadang2 tak tau mane dtgnye dia org ni semua...

    ReplyDelete
  6. kak erna:
    w'salam kak erna...
    akak pun pernah jugak ye...mcm tu la kan...serba salah dibuatnye...nak bg ke tidak...

    ReplyDelete
  7. ain..
    hati seorg ibu memang sgt tersentuh bila anak2 kecil dipergunakan ditengah panas utk meminta derma..rasa marah tp memikirkan anak2 kecil itu rasa tak sampai hati pula..apa2pun cuma fikir.."tangan yg memberi lebih baik dari yang menerima"

    ReplyDelete
  8. Selalunya kena kalau makan di luar. Bagi mana yg boleh ajelah..

    Serba salah dibuatnya..

    ReplyDelete
  9. Salam Ain..tu yang jadi serba salah..tak derma kesian pulak..kalo derma takut pesen sindiket je..bdk2 jadi mangsa je

    ReplyDelete
  10. selalu jugak kena ..tak bagi kesian,,yang betul2 mintak derma tu takpalah..yang penipu tu masalahnya..ada jiran dulu,,jalan merata mintak derma tu masjid..balik2 buat besarkan umah sendiri..huhu

    ReplyDelete
  11. kat rmh sy slalu ada org dtg mintak sedekah.. camne pun paling tidak mak sy akan bg biarpun seringgit

    ReplyDelete
  12. Salam ain,
    Berilah seiklas hati.. tetapi kena lihat juga betul2 ke mereka memerlukan..

    Suka saya lihat gambar atas tu, gambar sungai dan bukit bukau dibelakangnya. Semasa saya kecil sungai seperti inilah saya selalu mandi dengan kawan-kawan dan selalu dimarahi oleh ayah.. latar belakangnya gunung keriang di kedah..

    ReplyDelete
  13. salam semua..

    pasal derma ni biar beri dgn hati yg iklas..tapi kadang2 ade jugak perasaan kite berbelah bagi sebab terlalu ramai yg minta derma ni...sebab tak pasti samaade utk kepentingan diri sendiri atau sebaliknye...

    hanya allah yg maha memgetahuinye...

    ReplyDelete
  14. salam...
    derma ni kene ikot hati klu kita niat ikhlas...slalu sgt kat kuantan ni dekat depan2 pintu bank ramai ngat org mintak derma utk skolah tahfiz lah, untuk surau lah.. xtau lah tol ke tak....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
©Copyright2013 | ALL Right Reserved toAin Noraini