11 November 2013

pokokku...nak buat apa ye..

assalamualaikum...

selamat berehat-rehat dihujung minggu...ini cerita semalam yee..sebab semalam kami sekeluarga tidak keluar kemana-mana pun...duduk bersantai-santai dirumah sahaja...walupun duduk rumah pun, sebenarnya banyak tugas- tugas dari huruf 'M'yang perlu dibuat...nak tau apa dia tu tugas dari huruf 'M"...ini dia...
1.memdobi kain baju,tuala & apa2 yg dicapai oleh tangan ni..
2.mengemas,sapu lantai  & kasi lap habuk2 yg bertingkek2 tu kann....
3.memasak, semalam masak yang mudah-mudah jer,tom yam, ayam sambal, goreng ikan...
4.melipat , apa lagi kain baju la kann, dah kering kene la lipat kalau tak lipat..membukit tingginya...
5.melepak ,depan tv ajer ,sambil baring-baringan...
6.membebel pun ada jugekkk...dengan rakyat jelata...bukan membebel tapi bagi nasihat...

sebenarnya ada bermacam- macam tugas kan bila cuti-cuti hujung minggu ni...ialah bila hari biasakan bekerja...kemas pun ambik yang wajib jer kan...tolak sana, tolak sini tutup mata jer kalau ada yang tak berkenan dihati tu...

bila tengok kat luar rumah, sakit mata  la pulak jugak tengok kat halaman sejengkal kat rumah nii...dah berserabut...pokok pandan pun dah beranak pinak...ada pokok-pokok lain jugak, tapi malu nak tunjuk sebab ada yang kurus kering..ada yang segar bugar...bila dah bercampur-campur serupa jadi hutan la pulak halaman ku itu...

ni la dia pokok pandanku...suka dengan daun pandan ni tau, kalau nak nemasak senang jer...tapi bila beranak pinak macam ni dah tak tahu nak buat apa...sebab pokok pandan ni mudah hidup...

kawan-kawan ada idea tak,nak buat apa daun pandan ni...selain dari buat memasak...



Terima Kasih Sudi Follow Dan Komen Sekadar Satu Coretan

16 comments:

  1. Jemur. Keringkan.buat pewangi..huhu.mcm bunga rampai tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih chot,
      nnt kakain nak buat la bunga rampai biar wangi kan..nak letak dlm kereta dan dlm bilik..

      Delete
  2. Haihlah Kakain...sy pun pantang weekend. Ade je keje nak dibuatnya. Cuci lantai le....mendobi tu sah2lah....nsb bek tak larat nak cuci peti ais. Entah bila nak dikerjakan tu...

    ReplyDelete
  3. M yg membahagiakan tu Ain. tanah blkg rumah sy susah plk pandan nak hidup..., kalau sy pandan yg banyak tu buat bisnes la..

    ReplyDelete
  4. Weekend saya dah memang tak boleh cakaplah kak. Saya nak buat M akak yang ke-5 tu pun tak sempat langsung....huhuhuhuhu. Pandan saya, saya tarah jer terus. Maklumlah...'rajin' benau memasak.

    ReplyDelete
  5. boleh buat pandan pes ... wangi dan cantik sangat kuih nanti. cuba la.

    http://alamroon.blogspot.com/2011/01/homemade-pandan-paste.html

    ReplyDelete
  6. petua orang2 tua, daun pandai kalo letak dlm kabinet dapur lipas x suka.
    so, cer Kak Ain buh dalam kabinet dapur.. wangi pon wangi.

    ReplyDelete
  7. Masuk dalam kereta pun wangi jadi aroma natural Ain..

    ReplyDelete
  8. banyak tu xtvtnyer.. rasa seronok kan kalau banyak benda dapat diselesaikan...

    ReplyDelete
  9. Kerja kita xpernah habis. Xkira masa...huhuhu...

    ReplyDelete
  10. Mmg bagus buat pewangi letak dlm almari.. :)

    ReplyDelete
  11. mama sy ckp mrh ms sy tanam pokok pandan ni sbb kt nyer tkt ular ddk kt situ hehehehe

    ReplyDelete
  12. Says biasanya ambik letak dlm kabinet. Lipas pun tak de.

    ReplyDelete
  13. Letak dalam kabinetkan wangi AN...serangga pun lari. .

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
©Copyright2013 | ALL Right Reserved toAin Noraini